systemickafabrika banner uzky tmavy

Blog

Dobrý učitel chrání žáky před svým vlivem

tabule 300Napadlo by vás, že toto prohlášení je úplný nesmysl, že naopak učitel musí mít vliv na žáka? Vysvětlíme si to. Zkusme nejdříve za žáka dosadit kohokoliv, kdo se učí, třeba i dospělého ...

Teď se podívejme na ambice učitele či vzdělavatele. V českém školství a pak i přeneseně v dalších vzdělávacích situací, kde platí pravidlo, že dobrý žák je ten, který umí to, co je mu předloženo v takové formě, jaká je požadovaná.

"Horší" žák to nedokáže, nezajímá se, jde si svými cestami apod. Existuje i možnost, že se zajímá a je výborný, ale ve zcela jiných ohledech, než které se vyžadují. Tím už je žák neúspěšným a nese si punc neúspěšnosti. Napadl mě jeden nebohý propadlík, naštěstí s veselou myslí a silnou povahou, který se nedal zlomit a který celou dobu vynikal schopností naslouchat svým kamarádům a od mala pro ně připravoval dobroty a pak i vařil (nebyl to případ frustrovaného kluka, který by si je tím kupoval). Chci jen říct, že si toho ve škole nejenže nikdo nevšiml, ale také to nerozvíjel.

Další učitelova ambice je, aby se žák díval, jak to dělám a dělal to podobně, aby na žákovi bylo vidět, že moje osobnost na něj má vliv. Chceme samostatné studenty, ale jak umíme ustát jejich odlišné názory?

Jak hledáme jejich vlastní zdroje, nadání, motivace a jak je rozvíjíme? Nedělá nám tak trochu radost, když se nám děti potatí, pomamí či poučitelují?

Je krásné potom slyšet: „Děti, každý z vás si v sobě najde to, v čem je dobrý, co ho povznáší a čím může být prospěšný. Každý má svoje místo a poslání. Jsme barevní. Hledejte svoje cesty a já vás na nich budu tiše doprovázet. Nebudu vám říkat, co máte či nemáte dělat, co je pro vás dobré či špatné, protože to nevím, budu vás učit v samostatnosti, abyste to mohly najít samy“.

Halelujah a vivat statečným a osvíceným učitelům, kteří nemusí mít vliv na žáka. Jednoho, který se v článku najde, tímto zdravím  :-)

Magda Vašáková Loumová